Upp

Hur man gör för att ta fantastiska produktfotografier

Presentation är allt! Hur du väljer att presentera och paketera dina produkter är bland de mest avgörande sakerna i hur framgångsrik din försäljning blir. Det finns en anledning till att snabbmatskedjor med grumliga och dåligt printade foton på maten inte får så många kunder. Och det finns också en anledning att de största prestigemärkena väljer att paketera sina produkter i snygga, stilrena och exotiska kartonger av material i hög kvalitet; som bara osar av lyx. Uppfattat värde går helt enkelt att översätta till faktiskt värde, både för dig och för dina kunder.

Men hur gör man egentligen för att presentera sina produkter på bästa sätt? Denna händiga guide tar upp viktiga saker man ska tänka på när man fotar sina produkter för visning på nätet och andra platser. Och det är inte så komplicerat som man kanske tror.

Du hittar hela guiden här på shopify.com - The Ultimate DIY Guide to Beautiful Product Photography

Det viktigaste punkterna finns sammanfattat  på svenska här nedanför.

För att få lite perspektiv gå och kolla på Uttaget.se och deras produktfoton. Där ser alla foton inte likadana ut och detta beror förmodligen på att olika leverantörer arbetar på olika sätt med fotografering. Vill man undvika detta behöver man antingen ställa högre krav på leverantörerna eller helt enkelt börja fota själv. Men det kan ta lite tid med över 4000 lampor i sortimentet.

Åter till guiden;

1. Det du behöver

Det krävs egentligen ingen avancerad utrustning för ett bra produktfoto. Det första du behöver är självklart en kamera, men det finns ingen anledning att investera i de dyraste och bästa kamerorna på marknaden om du precis börjat med produktfoto. Huvudsaken är att du kan ta en bild.

Du behöver också ett stativ. Det här hjälper dig att kompensera för en svagare kamera med lång slutartid, och garanterar stadiga och kristallklara bilder.

Du ska också gärna ha en vit bakgrund att fota mot, så att din produkt verkligen kommer fram i sin helhet.

2. Hur du fotar mot en vit bakgrund

Ställ gärna bordet och produkten så nära ett fönster som möjligt när du fotar. Gärna i 90 graders vinkel på höger eller vänster sida mot bordet. Större fönster erbjuder mjukare ljus, och glöm inte att släcka andra ljuskällor i rummet för att inte kontaminera bilden. Se också till att produkten inte är i direkt solljus, då det är alldeles för skarpt för att kunna ta en bra bild.

3. Placera produkten

Efter att du ställt in kameran för bästa möjliga bild så vill du placera produkten så att den är precis i mitten av linsen. Se till att de viktigaste elementen är centrerade, till exempel om du fotar en flaska så vill du ha etiketten vänd perfekt in i kameran för största möjliga tydlighet. När du tagit en bild, kolla på den och se så att den ser ut som du tänkt dig. Annars får du positionera om och försöka igen!

4. Photoshop!

Slutligen, när du har tagit en bild som du är nöjd med så är det dags att slänga in den i datorn och ge den ett ansiktslyft. På den första bilden ska produkten synas tydligt och gärna ha en lätt ljusgrå bakgrund, och efter du har gett den lite tid i ett bildbehandlingsprogram ska bakgrunden försvinna helt (se guiden för bildexempel).

För er som vill veta mer, kolla den fulla guiden. Garanterat rekommenderad läsning för alla som är intresserade av produktfoto!