Upp

Coca Colas Share a Coke-kampanj har genererat 220 000 bilder på Instagram - Då har man ännu inte lanserat i USA

Coca Colas numera ikoniska kampanj Dela en Coke (på engelska: Share a Coke) har tagit världen med storm sedan den lanserades för första gången i Australien 2012. Läskjätten, som egentligen inte behöver marknadsföra sig men som år efter år ändå gör det för att förstärka och bibehålla sin oerhört starka varumärkesgemenskap, började tillverka colaflaskor där logotypen på ena sidan ersatts med ett av ett hundratal utvalda egennamn. Syftet? Ökad försäljning – och gratis exponering i sociala medier.

De positiva reaktionerna lät inte vänta på sig. Personer i alla åldrar som inte druckit en droppe läsk på flera år drogs plötsligt med i jakten efter flaskan namngiven efter dem själva. Par letade febrilt efter matchande flaskor. Coca Cola manade till användning av den internationella hashtaggen #shareacoke och nog har den använts. Nu, två år senare och med kampanjen utrullad i ett femtiotal länder, finns över 220 000 bilder på Instagram under originaltaggen och ytterligare ett tiotusental bilder med liknande eller felstavade taggar.

På Dela en Coke-siten erbjuds besökaren att skapa personliga skrivbordsbakgrunder och profilbilder. Så kallade selfies, självporträtt fotade med mobilens kamera, tagna av glada coladelare visas upp. Kunder uppmuntras att be sina vänner hjälpa dem att hitta det egna namnet och en karta visar var folk har hittat sina namn hittills. Trots att kampanjen pågått i vårt avlånga land under en längre tid går flaskorna fortfarande åt som smör. Dela en Cokes fortsatta succé i sommarens Sverige är ett faktum.

I sommar får även USA:s coladrickare äntligen chansen att ta del av den nya folkrörelsen skapad av Coca Cola. 250 av USA:s vanligaste förnamn bland tonåringar och unga vuxna trycks på de amerikanska flaskorna. De större flaskorna pryds med ord som ”Family”, ”Friends”, ”BFF” och ”Grillmaster”. Innan årsskiftet kan vi förvänta oss en explosiv tillväxt av taggade bilder när ännu en selfie-älskande generation sällar sig till gemenskapen.

Många Svenska företag satsar också på det digitala både med framgång och motgång. Miltronic är ett klassisk svenskt företag som enbart säljer till andra företag, B2B, vilket länge har inneburit en klassisk form av kommunikation. Miltronic tror att utvecklingen så småningom kommer att föra även B2B-företag till digitala plattformer och har därför valt att satsa på sociala medier. Man vill skapa ett så kallat digitalt rykte för att bl.a. bli "top of mind" hos sina kunder. Man gör detta genom att kommunicerra på Facebook och LinkedIn samt genom sökmotoroptimering. För att utveckla den digitala närvaron har man anställt en ny webbredaktör vid Matilda Heinemo. Läs hela pressmeddelandet här: http://miltronicsweden.lappgroup.com/nyheter/pressmeddelanden/miltronic-satsar-paa-digitala-kanaler.html