Upp

Ärlighet extra viktigt när kunderna väljer tjänsteföretag på internet

För tjänsteföretag som bedriver handel på nätet kan det vara svårt att etablera en direktkontakt med kunderna. Sedan företaget G Jonasson El i Göteborg började samla in och publicera sina kunders omdömen på den egna webbplatsen har verksamheten förbättrats och lett till fler uppdrag i främst Göteborgs-regionen.

Kunder som handlar på nätet ställer allt högre krav på service och pålitlighet. Många lägger också ner en hel del tid på att planera sina köp. Ett av de vanligaste sätten att skaffa sig en uppfattning om företaget eller produkten är att ta del av kundomdömen. Publicerade omdömen från kunder på den egna webbplatsen kan förstärka tilliten till ett företag och samtidigt ge ett professionellt intryck. För företagen själva är det även ett sätt att bli medveten om styrkor och eventuella förbättringsmöjligheter. Man skulle kunna säga att detta är ett sätt att digitalisera den fysiska handeln. Det går att hitta omdömen och recensioner på flera andra webbplatser men ibland är det svårt att avgöra om dessa är auktoritära. RejtaTrustpilot och Prisjakt är några exempel på sajter som är auktoritära och obereonde. Notera att Rejta precis flyttat sin verksamhet och sina tjänster till Eniro.

För G Jonasson El i Göteborg började det med en enkel idé som gick ut på att låta kunderna ge feedback på utförda jobb. Genom dessa omdömen skulle det dels bli möjligt att få veta vad kunderna tyckte fungerade bra, men också uppmärksamma eventuella brister. Därefter kom idén att låta andra kunder ta del av feedbacken. Synliga omdömen från riktiga kunder bidrog till att göra webbplatsen mer transparent, vilket företaget ser som något positivt. Sedan några månader tillbaka kan därför nya och gamla kunder gå in och läsa eller lämna egna omdömen i G Jonasson Els gästbok.

G Jonasson El utför det mesta som har med el och elinstallationer att göra. I företaget finns lång samlad yrkeserfarenhet och bred kompetens. Som kund kan du få hjälp med bland annat reparationer, nyinstallationer, underhåll och felsökningar. Sedan 1994 har företagets elektriker jobbat med såväl privatpersoner som fastighetsbolag, bostadsföreningar och andra typer av verksamheter runt om i Storgöteborg.