Upp

5:2-dieten - Hur mycket plats får en nyhet ta i media?

Många nyheter är huvudrubrik och pryder förstasidan flera veckor i rad och vi ställer oss frågande till hur stor relevans nyheten verkligen har för mig. Vi har också funderat kring hur mycket plats en nyhet får ta i media innan den verkligen har bekräftats som sanning. Ett exempel på detta är antalet rubriker 5:2-dieten har ägt under 2013. Vi försöker därför i texten nedan redogöra för vad som har skrivits om denna diet.

5:2-dieten

Att planera sina måltider efter 5:2-dieten innebär att du kommer att gå in i ett stadie som kallas periodvis fasta. Metoden har fått ett riktigt uppsving det senaste året och det som framhålls som den mest positiva fördelen är att man kan äta helt normalt under de dagar man inte fastar. Här beskriver vi hur det hela är tänkt att gå till.

När man börjar titta på 5:2-dieten och hör alla berättelser så låter det lite som en önskedröm. Dels är det ett sätt för dig att antingen bibehålla din nuvarande vikt eller också ett sätt att bli av med några kilon på kroppen. Det är många som säger sig ha blivit hjälpa av denna metoden och det hela handlar i grund och botten om att hålla nere på antalet kalorier man sätter i sig. Det finns de som säger att detta är ett sätt att svälta sig själv till lägre vikt, men det är trots allt skillnad på att svälta och att fasta.

2 dagars fasta, normalt ätande i 5

Det är så det är tänkt att fungera. Två dagar varje vecka så får du enligt denna metod enbart äta 500 kalorier per dag. Normalt brukar man säga att kvinnor och män ska ligga på ett kaloriintag varje dag på mellan 2 000 och 3 000, så äter du enbart 500 kalorier så minskar du betydligt det dagliga intaget samtidigt som du utsätter kroppen för ett betydligt mindre intag än det rekommenderade. Det påstås att 5:2-dieteten kommer att få dig att tappa vikt betydligt snabbare än andra dieter och det finns bevis på att så också kan vara fallet, men metodens egentliga syfte är framför allt att må bättre.

Effekter

Som man har noterat med de flesta av dieter som finns så kommer de att påverka genom att minska riskerna för hjärtrelaterade sjukdomar. Med 5:2-metoden så innebär det också att man har kunnat se tydliga effekter på kolesterol och minskade blodsockervärden. Det man dock ska tänka på är att dieten inte innebär att du kan äta precis vad som helst de övriga fem dagar som du får äta normalt. Normalt är alltså inte synonymt med hur du åt innan, utan det innebär att du kan äta normalstora portioner av god och nyttig mat precis som du vill. Dock ska du inte äta mer än normalt under dessa dagar, alltså att kompensera för de dagar du har lågt kaloriintag, eftersom det kommer att motverka själva syftet med dieten.

Sunt förnuft

Efter att ha översvämmats av dessa nyhetsartiklar behöver man en paus för att tänka och förstå. Att bara hoppa på en trend som sedan visar sig vara farlig känns inte bara farligt, men också väldigt meningslöst. "Äta nyttigt" är ett missbrukat begrepp och vi måste komma ihåg att tänka med sunt förnuft och äta saker vi mår bra av. När jag vill hitta inspiration för en bättre kosthållning besöker jag Topformulas hemsida som säljer mängder av produkter som testas av många personer under en längre period. Det blir enkelt att styra sin kost och även mäta resultat!